lørdag 31. mars 2012

LAB, Bergen og Paus.

Jeg flyttet til Bergen. Jeg og min kone. Jeg fikk en stilling ved Lokalhistorisk Arkiv i Bergen (LAB). Jeg liker arkiver. Jeg liker å arkivere. Der er det ofte stor forutsigbarhet. 



Jeg liker også Bergen. Nei, jeg elsker Bergen. Det er min by. Min fødeby er faktisk Trondheim. En trønder som elsker Bergen – elsker jeg egentlig noe som helst i dag? – er kanskje ikke så veldig vanlig. Jeg hadde lenge lengtet tilbake til denne vakre byen. Jeg bodde her under min siviltjeneste. - Bergen, for meg er du ingen by, men en tilstand i min sjel! 



Det var vel egentlig Ole Paus som sa det? Men jeg er absolutt enig. Det var Alf Cranner og Alf Prøysen som oppdaget Ole Paus. De kunne se at den unge mannen var en genuin kunstner. Du vet det kanskje ikke, men hans tippoldefar var Henrik Ibsens onkel. Tilfeldig? Jeg tror ikke det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar