fredag 30. mars 2012

Varmepumpe?


Kjære Anonym… I går stirret jeg lenge på mitt kjøleskap. Jeg prøvde å late som om det var første gang jeg så på det. Det var en interessant opplevelse. Jeg hadde alltid tenkt at mitt kjøleskap var hvitt, men i går oppdaget jeg at det var en anelse gult, riktignok en veldig lys gulfarge. Har denne fargen et navn? Den har helt sikkert det. Kanskje du vet hva den heter? Du må nesten se den med dine egne øyne. Et kjøleskap er egentlig en genial oppfinnelse. Hvordan hadde verden sett ut uten kjøleskap? Du bør vel reise til Afrika… I mitt gamle leksikon kunne jeg lese at kjøleskapet ble oppfunnet i 1876. Det er lenge siden, tenkte jeg. Oppfinneren var den tyske ingeniøren Carl von Linde. Jeg kunne dessuten lese at kjøleskapet benytter en varmepumpe for å kjøle innsiden av skapet. Varmepumpe? Jeg orket ikke å lese om varmepumper. Jeg var sliten. Jeg driter en god dag i varmepumper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar